Riaksi muka

Aku akan jadi jelik bila orang selalu membanggakan diri senirik. Secara automatik terdapat perubahan pada muka aku. Macam muka tak ikhlas. Jujur aku tak pandai berlakon untuk selesa dengan orang yang selalu rasa diri dia hebat. Mungkin dorang akan perasan aku tak suka tapi nak buat macam mana. Ini adalah sifat negetif yang kekal dalam diri aku yang susah aku kikis. Aku memang nak berubah supaya orang takkan terasa dengan aku tapi buat masa sekarang aku tidak boleh. Maaf.
Baru baru ni kawan aku asik nak kipas (bangga) diri dia je. Aku dengarkan saja. Tiba-tiba dia stop. Dia pandang aku. Aku pelik. Terus dia senyap dan kunyah makanan. Dalam diam aku fikir sangatkah muka tak ikhlas aku? Takkan nak suh dia sambung. Jadi aku pun terus senyap.
Dulu aku pernah menempuh fasa riak aku. Aku cakap ikut suka mulut. Lupa penerimaan orang sekeliling. Selesakah telinga dorang mendengar. Dan sekarang aku jadi pendengar dan aku nak nyatakan disini aku tidak selesa. Hahaha. Hambik balik karma tu kat aku. Rasakan senirik.
Nak pandang cermin kejap. Nak praktis muka sehabis senyum. Muka nampak ikhlas.

No comments:

Post a Comment