Adakah benar?

Bila kawan-kawan menyoal mengenai jodoh aku selalu jawab aku nak lelaki yang gentleman. Yang jumpa terus cakap "saya nak khawin dengan awak". Alasan malas bercinta. Takut tak ada kesudahan. Itu yang aku selalu jawab dan aku sendiri yakinkan diri aku. Dan mulalah jawapan kawan-kawan. "kau gila, ntah-ntah lelaki tue saiko ker. Ni soal jodoh masa depan kau". Ada pula "tetiba kalau lelaki tu suami orang macam mana. sekarang ni suami orang pun gaya tak macam beristeri." Dan lagi "kau tak kenal dia. kalau lelaki tu tak bekerja pastu sikap panas baran macam mana?". Dan kata kawan baik aku  merangkap kawan yang ada bila aku susah (dia yang cakap bukan aku maksudkan) "Kau ingat ada lelaki macam tu. Lelaki sekarang ni pun ada sifat malu tau. Tak semua yang berani meluahkannya" Ni antara soalan-soalan kawan aku. Aku diam.
Aku percaya jodoh telah ditetapkan oleh Allah. Kalau aku dapat lelaki yang jenis diatas aku redha dan aku kena bersyukur. Kita yang corakkan hidup kita. Kena yakin itu. Tapi aku berharap sangat yang aku tidak mengambil suami orang. 
Terbaru, aku ada mengenali seorang lelaki. Tiba-tiba masa dia telefon aku terus dia tanya "berapa?" (tanpa salam dahulu. aipp biasa nih!!!) dan aku "haah" dan dia soal kembali "berapa?" aku blurrrrr... terus dia terangkan maksud dia "berapa awak letak hantaran awak nanti?" Okeyhh nak pengsan. Kita baru sangat-sangat kenal kot. Dah soal macam tue. Waraskah dia nih?
Aku berbual dengan kawan aku. Borakkan pasal lelaki ini. Terus kawan aku jawab "bagus, kau kan nak lelaki yang terus nak nikah dengan kau. lepas tunang/ikat barulah kenal-kenal. tak macam tu ker?" Aku terdiam. Kaget. wwwooooaaaaahhhh!!!!!
Kata-kata itu doa. Mungkin ini jodoh aku. Tapi sehingga sekarang aku mampu menepis bila isu ini dibicarakan. Sebab yang pasti aku dalam situasi KELIRU...

No comments:

Post a Comment