Minta sedekah

Kalau nak sesuatu kena usaha. Usaha kan tangga kejayaan. Dan bila kita dapat sesuatu kita akan menghargainya. Serius.
Sekarang aku teringin sangat jam. Aku dah tengok harga. Tapi diluar kemampuan aku sekarang. Jadi, aku senyapkan diri dulu. Aku takkan gunakan kad kredit aku untuk beli benda seperti itu. Biarkan aku cukup wang aku akan beli. Dari dulu aku amalkan sikap ni. Bukan nak puji diri tapi tak mahu diri terjerat dengan hutang piutang. 
Jadi bila aku dengar orang asyik meminta minta sesuatu aku akan jadi pusing. Rimas tahu tak. Motif sebab tak puas hati dengan orang lain. Terasa diri tak up-to-date kalau tak pakai barang tersebut. Alah kalau setakat kau nak beli handbag dua tiga ratus tu apa salahnya guna gaji kau. Kereta tanak kalah. Pakai kereta besar bagai. Kalah pegawai tau tak. Sedangkan kau kerani saja. Jadi nak beli segala benda kau humbankan beban dekat orang lain. Sengkek ko kerjakan dia. Kesian.
Mak aku selalu pesan, kita kena ukur baju dengan badan kita. Jadi jangan cuba-cuba nak puaskan nafsu membeli tanpa tahu tahap keupayaan kita membayar. Aku memang kuat berbelanja. Setiap bulan ada saja aku target nak membeli. Kalau tak ada aku cuba adakan. Tapi sekarang aku cuba pertahankan nafsu membeli. Serius. Duduk rumah lagi bagus. Boleh siap segala kerja rumah yang ada. Boleh tengok tv macam nak makan. 
Tapi aku masih keliru. Orang yang selalu meminta tu tak ada air muka ker?
Peminta sedekah yang bekerja.

No comments:

Post a Comment