masa depan

"Simpan duit dari sekarang. Kalau kahwin nanti tak pening fikir nak loan bank mana."

Itu ayat mak aku masa aku umur 24 tahun. Dan sampai sekarang aku tak pernah simpan duit untuk kahwin. Okeyh tipu kalau tade duit aku tabungkan. ADA!!! Aku amik loan ASB. Tu pun terpaksa amik sebab budak rumah semua amik. Katanya untuk masa depan. Tapi, bila awal tahun aku sanggup tunggu depan pintu bank. Terus berlari ambil nombor. Sebabnya, semua orang pun nak kuarkan duit seperti aku. Dividen ASB wehh. Boleh enjoy. 
Jadi setiap tahun aku akan kuarkan duit. Ada saja benda mustahak kena settlekan. Puiiiii... Mustahak sangat. Macam awal tahun ritu, aku dah fikirkan dividen tahun depan ASB nak buat apa. Memang masalahkan? 
Sekarang aku tak menabung, macam mana nak kahwin. Kawan-kawan seangkatan aku semua dah beranak pinak. Dan mereka mula memikirkan untuk memiliki rumah sendiri. Aku ni pun belum tentu duit ada nak buat majlis tambah fikir beli rumah. 
Duit kahwin cukup merimaskan kepala otak aku. Sebabnya kos semua mahal kot. Karang aku buat majlis doa selamat mahu kecoh sekampung aku kahwin koboi. Kena tangkap basah takpun mengandung anak haram. Memang adat resam orang kampung aku mulutnya tak reti tutup pastu telinga kalah kuali. 
Orang cakap kalau kita mahukan sesuatu kita perlu usaha. Untuk berlaku adil pada diri aku dan masa depan aku yang cerah dividen ASB  aku tak mahu pandang dah. Biarkan buku biru kosong tanpa coretan unit keluar. Kalau ada lebihan setiap bulan silalah coretkan dekat unit masuk. Bila mahu kahwin baru tengok berapa ada.

Untuk persiapan kahwin,pasanganbelumadalagi aku terpaksa batalkan segala trip cuti semester bersama kawan-kawan aku. Cuti tiga bulan kami plan mahu ke singapura, langkawi dan hatyai. Terpaksa BATALKAN... Maafkan aku demi masa depan yang cemerlang. Cukuplah ke Vietnam bersama mak+adik beradik+sepupu-sepupu. Kalau tade langsung macam tak meriah hidup pulak...

No comments:

Post a Comment