Selamat hari Ibu

Emak dah semakin berusia. Kudrat dia semakin tidak bertenaga. Teringat lagi masa aku kecik arwah bapak kerja, mak dirumah dari satu kerja ke satu kerja dia buat. Mengemas, membasuh, memasak dan mengosok baju dan ke pasar. Petang baru mak berehat. Rehat sambil layan bapak makan nasi. Masa tu baru dengar mak borak-borak dengan bapak. Romantik sekali mereka.
Pernah emak demam, rumah jadi tungang langgang. Mak tak daya bangun untuk masak. Masa tu baru nampak bapak pengang periuk. Nampak kekok tapi masa tu bapak gagah dimata aku. Kami selera makan sebab lapar mungkin. Esoknya emak masak untuk kami walau emak waktu tu belum sihat sepenuhnya. Besar sungguh pengorbanannya.
Bila aku besar, aku semakin rapat dengan mak. Mak kawan aku. Aku sayang mak aku. :)
Selamat hari ibu mak. Maaf wish terlewat.
kami anak beranak dan cucu-cucu mak.

No comments:

Post a Comment