tentang emak

Emak saya semamangnya sedia maklum perangai buruk baik setiap anaknya. Sememangnya emak tahu saya setiap malam akan keluar bersama dengan kawan-kawan. Saya selalu menceritakan setiap kejadian yang saya lalui dan emak menjadi kawan rapat saya dari jauh. Jauh dimata tetapi dekat dihati. Jadi kalau saya pulang sehingga awal pagi pun emak tahu. Tetapi emak sebagai orang yang berpengalaman menasihatkan saya tentang keselamatan dan sentiasa memantau keadaan saya.

Terbaru, saya jarang keluar rumah dimalam hari. Tidak tahu mengapa tetapi memang ini adalah kenyataan. Sememangnya kalau dahulu saya tidak keluar panas saja bontot duduk rumah. Mesti nak kene keluar juga. Paling kurang lepak mcD. Sudah cukup memadai. Bila malam telefon emak dan seperti biasa emak hendak tahu update saya dimana. Dan saya menjawab dekat rumah sudah hendak tidur. Emak seakan tidak percaya. Siap cakap tidak keluar makan ker? Masak ker dekat rumah? Ya memang saya sudah penat untuk berjalan-jalan dan melepak setiap malam. Cukuplah hujung minggu melepak. Tidak larat setiap hari.

Sekarang saya keliru. Emak saya begitu sporting sedangkan emak-emak yang lain tidak sedemikian. Mungkin ini cara untuk emak mendampingi setiap anak supaya segala benda saya boley kongsi dengan beliau. Dan sebenarnya saya selesa berkongsi setiap apa yang saya rasai bersama emak. Saya terharu dan bangga mempunyai emak saya.

Terima kasih emak,
Lebiu...

No comments:

Post a Comment