SIFAT

Sekeliling kita banyak ragam banyak kisah. Ada kawan saya mengadu tentang kawan beliau yang begitu bersifat pentingkan diri. Memang, kita tak akan sedar apa yang kita buat sampai ketahap mementingkan diri sendiri.
Saya juga ada kawan begitu. Kawan yang mementingkan diri dan memeningkan kepala otak saya. Bila saya tegur mengenai sifat beliau dengan slumber biawak menemplak saya pula. Ok saya ada tahap kesabaranya. Diam lebih baik. Biar beliau bahagia dengan perangai penting diri + bodoh sombong itu. Mahu dibenci beliau kawan saya. Kene cari altenaltif lain menegur peragai beliau. Orang seperti ini tidak boleh lawan dengan api. Harus cari air ditambah pula bantuan angin.
Saya tak tahu apakah bahagia sangat pentingkan diri sendiri?
Bahagiakah mempunyai sifat bodoh sombong?
Saya tahu manusia semua tidak sempurna. Saya juga tidak sempurna. Masih banyak kekurangan. Tetapi, kita haruslah belajar dari kekurangan kita, kesilapan kita. Saya gembira bila mana ada seorang kawan saya menengur perangai saya. Perangai buruk saya. Sebab orang yang menegur kita orang itulah sejujurnya menyayangi kita. Macam mak bapak kita. Marah kita pukul kita untuk kebaikan kita semua.
Saya sayang kamu teman....
Haiiihhh

No comments:

Post a Comment