ramadhan datang lagi

Alhamdullillah syukur aku dipertemukan lagi dengan bulan yang mulia ini. Bulan yang mana ganjaran pahala berlipat kali ganda. Dua tahun lepas pada bulan ini aku berubah. Hikmah bulan ramadhan.
Hari ni aku ke surau belakang rumah berterawih bersama-sama. Alhamdullillah ramai jemaah ke surau. Aku rindu sangat dengan mak. Apa mak sahur pagi esok? Aku pakai telekung dan kaftan pemberian mak aku. terasa mak aku dekat dengan aku. Semalam mak bagitau mak pakai telekung yang aku hadiahkan semperna hari ibu tahun ini. Telekung aku beli masa pergi bandung bulan lima ritu. Terharu aku. Mak aku hargai sangat segala permberian anak-anak.
Tadi masa dengar tazkirah di surau, aku terkenang arwah. Mesti bapak aku nampak anak-anak dia sekarang. Apa amalan yang anak dia sedekahkan untuk dia. Masa dulu masa bapak aku macam termenung aku tanya bapak aku fikir apa. Bapak cakap bulan ramadhan arwah tok dengan opah aku bebas dari segala azab kubur. Dorang suka sangat bulan ramadhan. Bulan dimana Allah mengurung segala syaitan. Jadi kalau bulan ni kita memang lalai mengerjakan ibadah kita memang hamba Allah yang tak guna. Tak ada alasan syaitan hasut. Diri sendiri serupa syaitan.
Sekarang aku rindu bapak aku. Mesti dia tengah tenang disana menikmati bulan ramadhan yang penuh keberkatan.
Ahlan wahsalan ya Ramadhan....

No comments:

Post a Comment