# cubaan menulis 02


Makanan kegemaran aku ialah nasi lemak. Aku boleh makan nasi lemak berbungkus-bungkus. Sakit belakang kira janji perut kenyang diisi. Terbaru nasi lemak abang van di seksyen 2 sedap sangat. Aku boleh makan setiap hari.  Dua minggu aku amalkan makanan tersebut badan aku mula naik mendadak. Balik kampung emak berleter panjang. Siap bagi menu apa perlu aku makan. "Ingat epal hijau jangan lupa beli."Jadi aku stop makan nasi lemak. Aku makan epal hijau+nestum saja. Ini semua sebab badan naik mengila. Seumur hidup aku mana pernah berat mencapai angka 50++. Berat aku tetap tak turun. Segala menatang yg boleh mengurangkan berat badan aku amalkan. Jamu yang tak pernah aku makan pun sudah aku bedal. Rasanya macam aku nak muntah balik. Tapi demi duit yang aku laburkan aku terpaksa telan walau keadaan tekak tidak terima.Baru-baru ini, aku puasa. Puasa nazar. Aku kembali kepada abang van. Tiba-tiba teringin berbuka dengan nasi lemak ayam berempah. Jilat jari aku lepas makan. Tetapi hampa lori birunya tiada. Mujur aku ada nombor telefon abang tersebut. "assalamualaikum, abang arini berniaga ke tak? saya dah sampai tapi abang takde lagi". "Rini tak berniaga dik, van abang rosak. Minta maaf ye adik". Aku hampa. Nak berbuka dengan apa. Aku ke kedai menapau nasi goreng pataya. Tapi aku mau nasi lemak. Apalah abang nih. Kempunan sudah.Hari ini, aku dapat masej dari abang nasi lemak. 'Salam hari ini berniaga'. Aku baru sahaja melepasi seksyen 2 dan aku sanggup patah balik demi menyempurnakan kempunan aku semalam. Memang tidak dinafikan kesedapan nasi lemak itu ditambah pula kebersihan yang abang itu amalkan. Nasi lemak tu banyak tau. Hehe:p
Seperti biasa aku order nasi lemak ayam berempah dan sambal lebih. Aku memang hantu sambal. Pedas macam mana sekalipun aku sanggup. Hari ini abang tu lain sangat.
Dulu tak banyak cakap arini soal aku macam-macam
Dulu tak pernah pandang aku arini tiba-tiba tengok muka aku yang dah layu sebab 8 jam bekerja
Dulu tak senyum kat aku (aku je senyum lebih-lebih) arini senyum kat aku sampai aku nak pitam. Manis!!!
Antara persoalannya :
Mana kawan-kawan awak yang lain?
Taknak tapau kat kawan-kawan ker?
Owh kiranya awak nih single lah ye?
Duduk dekat mana?
Kerja mana?
Pergi kerja naik ape?
Awak ker yang telefon abang tanya berniaga ke tidak?
Yang no telefon 017-940 tu ker?
Dan yang last skali ayat yang memang membuatkan aku tersenyum simpul tak reti nak stop senyum :
Oklah abang dah tahu siapa yang call tu. Dah tau orangnya. Nanti abang call.
Okeyh pengsan....


No comments:

Post a Comment